Tööandja bränd, brändisaadikud ja persoonibrändi on teemad, millega olen oma varasemates ametites kaudselt seotud olnud. Kui alustasin ettevõtjana teekonda, siis juba nii öelda “teisel pool lauda” ehk olles nendel teemadel ettevõtte juhtidele ja meeskondadele arengupartner. Olen õppinud turundust ja kommunikatsiooni ning oman magistrikraadi hariduse juhtimises, see on andnud tugeva tasutateadmise. Olen olnud pikalt Eesti Ettevõtlike Naiste organisatsiooni liige ja märkasin tihti, et me teeme nii ägedaid projekte, kuid me ei jaga või me ei oska seda rõõmu väljapoole kommunikeerida. Sealt need mõtted ja tegemised ka hoogu on saanud ning täna saan öelda, et olen väga paljusid ettevõtetes ja meeskondades lükanud “julguse lumepalli” veerema, aidanud neid ülesse leida need lood, eristuvad küljed, mida rohkem kommunikatsioonis esile tuua ning kuidas kõikide nende tegemiste juures ka meeskonnaliikmeid turundus-ja kommunikatsioonitegemistesse haarata.
Läbisin 2020. aasta jaanuaris (mis oli totaalselt lumetu talv) Itaalias Marcialonga suusamaratoni ning finišijoont ületades voolasid mul õnnepisarad, sest kaheksa tundi suusasõitu lumeplögas ilma klassikarajata, ainult paaristõugetega, pani mu katsumuse proovile ja andis mõtetele julgust juurde. Ja tõesti – kõik on võimalik! Ma olen otsustanud uskuda iseendasse ja selle uskumise olen saanud just läbi suurte sportlike väljakutsete.
Silmad lähevad alati särama, kui näen inimesi, kes on võtnud aega iseenda arendamiseks ja väärtuse loomiseks, siis sel juhul on tulemused ainult aja küsimus. Kui inimene panustab aega iseenda arengusse, eesmärkide seadmisesse, siis need põhimõtted väljanduvad ka meeskonnatöös ning sel juhu on töökollektiivis tegutsemine hoopis teisel tasandil. Juhtidel võiks olla sellel teekonnal kindlasti teadlikumalt meeskonnaliikmeid toetamas.
Kolm unistust
Saan oma kogemusest öelda, et Eesti ettevõtted on tublid ja väga paljudel on tugev ning sisukas tööandja bränd. Kuulen tihti mõtteviisi – meie teod räägivad meie eest! See on ka õige, aga digiühiskonnas võidab see, kes selle sisemise brändi ka välja oskab kommunikeerida ja kes oskab kasutada erinevaid sotsiaalmeedia platvorme.
Nii ettevõtetelt kui inimestelt ootan rohkem julget tegutsemist, oma loo rääkimist ja unikaalsuse näitamist, sest kõik maailmamuutvad hetked on saanud alguse sellest, kus keegi on jaganud oma lugu, mõtteid ja uuringuid, mis siis, et võib-olla hääl on värisenud, kuid siiski on seda teinud ja seeläbi on muutused teoks saanud…
Töötajad, brändisaadikuna loovad ilmselgelt usaldust, mis aitab kaasa toote ja teenuse müügile ja positiivse kuvandi tekkimisele. Ka koostööpartnerid ja värbamise käigus mitte osutunud inimesed – ka nemad on ettevõtte brändisaadiku rollis, ilmselt küll mitte väga teadlikult, kuid kannavad saadud ja nähtut edasi teistele.
Kõik töötajad ei pea olema brändisaadiku rollis, mistõttu on oluline tasustada või premeerida neid, kes seda rolli vabatahtlikult võtavad. Pakkuge boonuseid neile, kes aitavad värvata uusi töötajaid, turundada toodet või teenust või tõeliselt näidata organisatsiooni vaimu. Mõned organisatsioonid on loonud brändisaadikute tuumiku, millel on kindel programm ja vääärtuspakkumine. Töötajate kaasamine brändisaadikute rollis on ilmselge konkurentsieelis.
Supersoovitused
Minu KOLM head soovitust ettevõtetele on järgmised:
Tänane ühiskond ei vaja ühetaolisi lihtsameelseid reklaamloosungeid. Vaid 21. sajandi kliendid soovivad siduda end organisatsiooniga ja soovivad osa saada ehedast, kvaliteetset, kirega tehtust ja millestki, mis on usaldusväärne. Üks suurepärane ja väga paljuski kasutamata viis selleks on kaasata töötajaid brändisaadikuna. Lihtne mõtteviis, kuid miskipärast väga vähe kasutamisel. Alati tuleb rääkida ausalt ja avatult, kuid lahenduskeskselt. Vahel on soov organisatsiooni probleemidest rääkida kriitiliselt, kirudes ja isegi natuke vingudes. Ausalt tulebki rääkida, aga probleemist saab alati rääkida lahenduskeskselt. See näitab meeskonnaliikmete mõttemaailma, võimekust konstruktiivselt kriitiliselt mõelda ja näitab suhtumist. Enamik töötajad on valmis tegema lisapingutusi, kui organisatsiooni juht näeb vaeva ja pingutab nende pärast koguaeg. Kui üldse millelegi tasub aega kulutada, siis tasub see kulutada meeskonnale ning disainida organisatsiooni kultuuri, sest sellest sõltub ettevõtte kasv ja tulevik. Organisatsiooni meeskonnal tuleb lähtuda väärtushinnangutest ja kultuurist, mitte niivõrd reeglitest ning väärtused tuleb vormida tegudeks.
Soovitused tööotsijatele: persoonibrändi arendamine ei ole ainult superstaaridele, näitlejatele või lauljatele, vaid kõigile, kes soovivad karjääriredelil liikuda ja disainida ise oma unistuste elu! Võta valge A4 paber ja kirjuta välja, milles tõelised hea oled, kaardista juurde kogemuslood, mis kinnitavad sinu oskusi ja ära jäta tähelepanuta oma hobisid. Hobide kaudu saab inimese kohta väga palju teada, seega taaskord võimalus avada ennast eristuvast küljest.
Soovitused värbajale: 95% tööotsijatest lükkab tööpakkumise tagasi, kui organisatsioon on jätnud endast negatiivse mulje ning 58% kandideerijatest ei kaalu enam tulevikus sama tööandja juurde kandideerida (CareerArc 2019). Kuulen tihit inimestelt, et kuidas tööle värbajad inimesed on teisel pool lauda kui tõelised bossid – lisaks ka üleolevalt näitamas oma võimu, et nemad ju otsustavad.
Fookuses tuleb hoida mõtteviis: värbaja on sõnumikandja ja ettevõtte loo rääkija rohujuure tasandil. Olulist rolli maine kujundamisel mängib seda kriitilist rolli värbaja, kas ja kuidas ta oskab lugusid rääkida, autentseid näiteid tuua ja olla avatud ning autentse suhtumisega just isiksusena. Paljudes ettevõtetes on turundusmeeskond loonud sisu, mida jagada, värbaja roll on panna need lood elama tööandja brändingus ja parimate talentide värbamisel.
Pilkupüüdvad kodulehed, sisukad kärjäärilehed ja värbamissloganid on tööandja brändi kujundamisel olulised, kuid sisemise tööandja brändi loovad ettevõtte töötajad. Värbaja on oluline kõneisik, kes tööandja sisemist brändi väljapoole kuvab ning seeläbi ettevõtte maine loomises osaleb.
Signe mõtteviis – #mõtlentegutsedes
Paar aasta tagasi Küprosel olles kirjutasin basseini ääres oma üles oma isiklike ja ettevõtlusalaseid eesmärke ning ühe korraga tuli tuul ja valged A4 paberid olid basseini ääres laiali, osad märjad ja osad tolmused, mõtlesin endamisi, et miks mul peab olema nii palju pabereid. Võiks olla üks märkmik, kuhu saab koondada kõik visioonid ja eesmärgid ning plaanid. Siis tuli mõte teha ise üks ettevõtliku inimese kalendermärkmik, kuhu oleks arvestatud ka ruum teadlikuks enesearenguks. Jagasin seda spontaanselt tulnud mõtet ka oma mehega, kes julgustas: “Muidugi, tee ära!”. Koju tagasi jõudes, suundusin kohe raamatupoodidesse turu-uuringut tegema. Ma ei leidnud poelettidelt midagi peale klassikaliste igavate kalendermärkmike. Seega asusin kohe tegutsema ning ideest reaalse tooteni kulus aega kaks kuud. Hiljem kirjutasid mulle mitmed inimesed, et ka neil oli sarnane idee ja nii tore, et ma selle ära tegin. Pärast minu märkmiku ilmumist on turule tulnud erinevaid sarnaseid tooteid ja on nii tore näha, et igaüks neist on oma näo ja sisuga. Kui ma oleks jäänud ootama ja disaine valima, siis võiksin seda lihvida siiani, sest mida rohkem tööd tootega teed, seda enam tundub, et oota, see pole veel valmis. Julgustan kõiki viljelema mõtteviisi – #mõtlentegutsedes ja asjad saavad tehtud!
2019 © LEVEL UP
Töökuulutus sotsiaalmeedias
Telli teenus soodushinnaga enne, kui taimer nulli tiksub.