loader image

Kuidas väikeettevõtete personalijuhtimine erineb korporatsioonide omast?

Picture of Kristian Eding

Kristian Eding

Kuigi kõik personaliosakonnad ja -tiimid jagavad sama eesmärki: tõhusat probleemide lahendamist ja plaanide väljatöötamist, siis reaalsuses aga erineb see, kuidas neid samu eesmärke saavutatakse. Suurus, vastutus, ressursid ja värbamismeetodid on peamised erinevused väikeettevõtete ja suurkorporatsioonide personalitöös.

 

Kui väikeettevõtete jaoks võib personalitöö tähendada üksiku inimese kiiret jooksutamist, siis suurkorporatsiooni jaoks on pärsivaks jõuks poliitika ning igavnenud standardid, mis protsesse aeglustavad.

 

Väikeettevõtete personalikuhtimise eest vastutavad töötajad leiavad end hulga keeruliste ja aeganõudvate ülesannete eest. Tihti tuleb olla uuendusmeelne ilma koolituste, arenduste, kogemuste, eelarveta ning võimalik, et isegi toetuseta, mida kvalifitseeritud personaliprofessionaal vajaks. 

 

Teisisõnu, väikeettevõtetes personalijuhtimine võib olla tõeline õudusunenägu.

 

Sarnased eesmärgid, erinevad viisid

 

Personalijuhtimine väikeettevõtetes erineb peamiselt suurte ettevõtete personalijuhtimisest seoses suuruse, vastutuse, ressursside ja värbamisega. Neid erinevusi võib tavaliselt märgata ettevõtte poliitikate ja protseduuride rakendamisel kogu organisatsioonis.

 

Väikeettevõtete kui ka suurettevõtete personalitiimid jagavad sarnaseid eesmärke, mis hõlmavad värbamist, probleemide lahendamist ning tulevikuplaanide loomist ja arendamist.

Kuigi nende eesmärgid värbamises, probleemide lahendamises ja plaanide koostamises võivad olla sarnased, on viisid nende eesmärkide saavutamiseks väikeettevõtetes ja suurtes ettevõtetes oluliselt erinevad. See erinevus on oluline mõista personalitöötajatele, eriti kui nad õpivad personalijuhtimist või otsivad uusi töövõimalusi personalivaldkonnas.

Järgnevalt uurime lähemalt, kuidas väikeettevõtete personalijuhtimine erineb suurte ettevõtete personalijuhtimisest.

Mis on erinevus personalijuhtimisel väikeettevõtetes ja suurtes ettevõtetes?

 

Väikeettevõtete personalijuhtimine tundub võrreldes suurettevõtetega rahuldust pakkuvam ja vahetum. Väikeettevõtete eeliseks ongi just vahetu tagasiside, sest ettevõte ei ole veel kasvanud liiga suureks ja komplekseks. Iga liigutusel on võimalik näha põhjust, tagajärge ning seeläbi on palju lihtsam analüüsida oma tegevusi.

Suurettevõtete eeliseks on meeskonnad, kes aitavad töökoormust jagada, pakuvad mentorlust ja loovad kaasatunde. Lisaks on suuremad eelarved tehnoloogia investeerimiseks ning rohkem tuge juhtidelt, kes mõistavad personalijuhtimise olulist rolli ettevõtte kultuuri kujundamisel ja hoidmisel.

 

Muidugi, personalijuhtimine pole kunagi lihtne. Personalivaldkonna esindajatel on igas organisatsioonis omad keerukused, alates vastavusnõuetest kuni töötajate silmis “halva politseiniku” rolli omistamiseni. Siiski, väikeettevõtete personalijuhtimise raskusi süvendavad tavaliselt eraldatus ja suunamise puudumine, mis muudavad need väljakutsed veelgi keerulisemaks.

 

Värbamine ja töötajate hoidmine on personalitöös olulised, kuid nende protsessid erinevad märkimisväärselt väikeettevõtetes ja suurte ettevõtete personalijuhtimises. Hiljuti on väike- ja keskmise suurusega ettevõtted hakanud kasutama ökonoomseid lahendusi, nagu eelneva töölevõtmise hindamisplatvormid, et värbamisprotsessi oluliselt automatiseerida. Suurematel ettevõtetel on aga tavaliselt juba paika pandud tõhus värbamisstrateegia, mis hõlmab mitmeid vestlusi, hindamisteste ning taustakontrolli ja referentside kontrolli.

Paljud väikeettevõtte omanikud ja juhid peavad täitma erinevaid rolle ettevõttes, eriti personalijuhtimisega seotud ülesannete täitmisel, näiteks väikeettevõtte personalijuhtimise tarkvara kasutamisel. Selle tulemusena võivad töökohad ja vastutusalad sageli omavahel kattuda, hõlmates ülesandeid nagu automatiseeritud värbamine, personalieelarvete või finantsaruannete koostamine ja palgaarvestuse haldamine.

Suure ettevõtte korral pead aga täitma spetsiifilisemat rolli. Näiteks võib Sinu vastutusala piirduda ainult palgaarvestuse või töötajate koolitamisega.

Kuidas saavad väikeettevõtete personalijuhtimine muutuda sarnasemaks suurte ettevõtete personalijuhtimisega?

Inimeste värbamine või ettevõtte sisesed personalijuhtimise tegevused nõuavad sageli ettevõtte huvides otsustamist ja otsuste tegemist, mis on puhtalt äri jaoks kasulikud. Inimeste vallandamine ja karmi tagasiside andmine ei ole personalijuhi meelistegevus, kuid see tuleb ära teha. Siia sobitub tsitaat: Hire slow, fire fast! Seega tuleb aktsepteerida asjaolu, et tegeled päris inimestega, erinevate karakterite ja emotsioonidega ning alati ei suuda me kõiki rahuldada…

Suurim erinevus väikeettevõtte personalijuhtimise ja suurte ettevõtete personalijuhtimise vahel on võimekuse ja positiivse mõju sise- ja välisarusaamises.

Väikeettevõtte personalijuhtimine võib õppida suurematelt ja kogenumatelt meeskondadelt suuremates organisatsioonides edukuse kohta ning palju väiksemate eelarvetega katsetusi teha. Risk ja mainekahju on suurettevõtjate suurim hirm, seega on väiksematel tegijatel võimalik riskantsemate tegevustega paremaid tulemusi saada. Targad investeeringud väikeettevõtete personalijuhtimise tarkvaratehnoloogiasse võivad muuta väikeettevõtte personalitöö arusaamist paremaks.

 


Mõned nõuanded väikeettevõtete personalijuhtidele

 

Esiteks, mõistke, et Sa pole üksi – paljud üksikud personalijuhid, praktikud ja “juhuslikud” personalihalduse administraatorid kogevad oma organisatsioonides täpselt samu probleeme.

 

Teiseks, taju on tegelikkus. Saate teha suurt erinevust ja olla hindamatu ettevõtte varaks – edukas personalijuhtimine on selle tõestuseks. Nii et kui arvad, et Sa ei suuda oma organisatsiooni suunda mõjutada, sest Sind koheldakse vaid paberitõstjana, siis eksid! Sa ei pruugi üksi personalijuhtimise suunda kogu ettevõttes muuta, kuid usk sellesse on kindlaim viis, kuidas muutusi alustada.

 

Kolmandaks, sea omale strateegiline eesmärk. Vahest võib see tunduda võimatu, kui pidevalt oled ametis paberitöö, hüvitiste kontrollimise, maksude tegelmise või muu sellisega. Kuid isegi üks tulevikku suunatud tegevus või lihtne planeerimine, võib muuta seda kõike. Protsessid ja strateegia saadab, harjumuste loomine on raske, kuid kõiki, kes veel üritavad võib saata edu. 

 

Neljandaks (ja ehk kõige olulisemaks), paluge abi. Sinu valdkonnas ja üle kogu Eesti on tuhandeid personalijuhtimise spetsialiste. Paljud neist armastavad inimestele tagasisidet või abi pakkuda! Nii et ole aktiivne… Osale oma HR, personalitöö, valdkonna üritustel ja alustage kontaktide kogumist. Lugege nende kirjutatud blogisid ja artikleid.

 

Väikeettevõtete personalijuhtimine nõuab kannatlikkust ja enesele lahket suhtumist – Sul on häid ja mitte nii häid päevi, nagu igal tööl. Personalitöös kulutame palju energiat ja emotsioone. Ära kaota kirge selle vastu, mida igapäevaselt teed. Toetu oma usaldusväärsetele kolleegidele, et saada üle rasketest aegadest ning ära unusta tähistada ka koos häid aegu.

 

Level up aitab sul leida oma ettevõttesse kõige paremad talendid, tehes seda personaliseeritud, ent digitaalsel ja mugaval viisil. Uuri lähemalt siit

Facebook
LinkedIn

Palka omale sobivad talendid personaliseeritud värbamismudeli abil

2020 © LEVEL UP

Töökuulutus sotsiaalmeedias

päeva
tundi
minutit
sekundit
Pakkumine on lõppenud!

Telli teenus soodushinnaga enne, kui taimer nulli tiksub.